Reportage
Van nostalgie naar brute kracht: de viertonners worden vervangen

Van nostalgie naar brute kracht: de viertonners worden vervangen

De iconische viertonner van Defensie neemt afscheid na tientallen jaren trouwe dienst. De legertruck wordt vervangen door de Scania Gryphus, een tientonner met grote mogelijkheden. Op maandag 1 maart werd het startschot aan de operatie gegeven en de Militaire Courant was erbij!

Dit artikel verscheen eerst op Militairecourant.nl

Al bij aankomst op de legerplaats in Stroe is het duidelijk hoeveel nostalgie er aan de viertonner, een DAF YA-4442, kleeft. Logisch ook, want hij heeft met 45 dienstjaren meer ervaring dan menig militair. Veel (oud-)militairen zijn achterin de oerdegelijke legertruck flink door elkaar geschud, tot de kenmerkende sis van de handrem klonk en ze hun bestemming hadden bereikt.  Ook wij, redacteur Niels Roelen en stagiair Rinke van der Plaat, mogen achterin plaatsnemen om naar het gebouw van de DUO (Defensie Uitleen Organisatie) gebracht te worden. Door het geschud en de herrie heen haalt oud-militair Niels herinneringen op aan de vele uren die hij in deze stoeltjes heeft doorgebracht.  

Na een korte uitleg en een kopje koffie gaan we op pad naar een loods die voor deze gelegenheid als drive-through fungeert. Chauffeurs rijden er met de oude viertonner in en rijden er na het afwerken van een korte checklist met de tientonner weer uit. Vooral het verschil in grootte tussen de vier- en tientonner valt op. De tientonner is 11 meter lang met 8 wielen, terwijl de viertonner een vierwieler is van 7 meter. Ook is de eerste een stuk breder en hoger.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is Drive-trough-vrachtwagens-1-1024x683.jpg
De nieuwe Scania Gryphus vrachtwagen is uitgeleverd aan de operationale Defensie eenheden van de CLSK, CLAS en CZSK. Foto: In de wisselstraat wordt oud voor nieuw ingeleverd en gecontroleerd op volledigheid.

Ron Hamelink, programmamanager van het DMO(Defensie Materieel Organisatie), is in ieder geval enorm tevreden met de vrachtwagens. “Dit project is al in 2008 gestart en nu eindelijk afgerond. We stellen vooraf een lijst met basiseisen op, zoals veiligheid en mobiliteit, maar ook comfort en bijvoorbeeld een radio voor de bestuurder. Daarna geven we verschillende leveranciers de kans om een aanbod te doen, waarna we de beste kiezen. Dat was lastig, want in die tijd hadden we veel te maken met bezuinigingen en dit project kost een hoop geld (1,6 miljard euro). Toch hebben we nu een vrachtwagen die aan ons eisenlijstje voldoet en die naar onze mening geen zwakke punten heeft.”

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is Scania-Gryphus-in-actie-1024x683.jpg
Scania Gryphus in actie

Een groot voordeel van de Scania is dat er veel configuraties beschikbaar zijn, die ook in korte tijd verwisseld kunnen worden. Zo kan een legertruck die gebruikt is voor troepenvervoer binnen een dag een mobiel kantoor worden en kunnen er containers vervoerd worden. Ook zijn er pantsercabines beschikbaar, wat een flinke verbetering is op de oude scherfdekens. De scherfdekens hadden namelijk flink invloed op de ruimte, die, zeker in de oude viertonner, toch al beperkt is.  Ook is er veel aandacht besteed aan comfort. De stoelen zitten een stuk beter, er is meer ruimte en er zit een radio en navigatiesysteem in de auto’s. Hiervoor moesten chauffeurs vaak nog kaartlezen, wat natuurlijk niet echt meer van deze tijd is.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is 20210301CMS0010-1024x683.jpg
De eerste chauffeurs nemen hun nieuwe voertuig in ontvangst

Het duurt nog wel even voordat alle eenheden hun nieuwe Scania in gebruik kunnen nemen. Vanwege een nieuwe soort samenwerkingscontract met de leveranciers, krijgt elke eenheid zijn eigen vrachtsystemen op kenteken verstrekt. De configuraties moeten eerst in de juiste samenstelling compleet zijn, dus als ook het laatste element is toegevoegd en getest, voordat ze kunnen worden uitgeleverd. En dat kan pas als het in het jaarplan van de eenheid past. De verstrekking ‘op kenteken’ is de consequentie van het samenwerkingscontract met de leveranciers, die tegen harde afspraken over gezamenlijk onderhoud, een beschikbaarheidsgarantie van de voertuigen hebben afgegeven. Zij garanderen dus dat de vrachtwagens werken, wat een groot winstpunt is voor Defensie. Wel zorgt het voor een flinke logistieke puzzel. Het zal nog een paar jaar duren voordat ook de laatste stukjes in elkaar passen en de laatste viertonners omgewisseld kunnen worden, naar verwachting ergens in 2026.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is 20210301CMS0018-1024x683.jpg
Scania Gryphus in actie

Na een ochtend vol met ervaringen en informatie zat het persmoment er alweer op. De tocht terug naar de ingang zat vol met symboliek. We stapten achter in de nieuwe Scania en reden weg. Zachte stoelen, geen gehobbel, maar toch zal de oude viertonner gemist worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *